Przez dwa lata dręczyło mnie pytanie: dlaczego nikt nie wydaje na Nintendo DS gier strategicznych ani ekonomicznych, a w szczególności - dlaczego nie przenosi się na DSa serii znanych z peceta? Przecież konsolka wydaje się być wymarzoną platformą dla tego typu produkcji: oferuje dotykowe sterowanie, dwa ekrany zapewniające wystarczającą ilość miejsca dla dobrego interfejsu użytkownika i odpowiednią moc obliczeniową. A poza tym wszystkim - wielką i wciąż rosnącą rzeszę użytkowników, wśród nich także starszych graczy, którzy w przypadku komputerów osobistych są jednymi z głównych odbiorców tego rodzaju gier. Dwa miesiące temu ukazała się pierwsza "jaskółka" w postaci Age of Empires (w USA tytuł ten dostępny była kilka miesięcy wcześniej), a jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się zapowiedzi kolejnych konwersji. Oto ich zestawienie:

Sim City DS (Electronic Arts, 22/02/2007 - Japonia) - firma EA Games przez 2 lata raczyła użytkowników DSa słabymi technicznie konwersjami gier 3D z o wiele mocniejszych platform, nie wykorzystującymi specyficznych możliwości DSa. Kilka miesięcy temu korporacja zapowiedziała zmianę polityki i być może Sim City DS jest jednym z pierwszych jej efektów. Klasyczna gra komputerowa, która popularna była także na konsolach (NES), a teraz będzie... jeszcze fajniejsza. Oprawa bazuje na edycji Sim City 3000, oferując jednak sympatyczne dodatki np. w postaci sylwetki autora oryginału (Willa Wrighta) w roli doradcy. Japońska premiera już za miesiąc, o europejskiej na razie cisza.

Theme Park DS (Electronic Arts, 23/03/2007) - Praktycznie wierna konwersja gry Petera Molyneux z 1994 roku (PC, Amiga), będącej protoplastą serii RollerCoaster Tycoon oraz Sim Theme Park. Tworzymy od podstaw wesołe miasteczko, dbając zarówno o jego zagospodarowanie, jak i o sprawy ekonomiczne oraz o opracowywanie nowych technologii.


Theme Park DS

ANNO 1701 (Keen Games, Buena Vista / Sunflowers, drugi kwartał 2007) - Strategia czasu rzeczywistego z gatunku "zbuduj swoje imperium", którą można streścić w trzech słowach: Odkrycia, kolonizacja i handel. Na PC całkiem udany tytuł, między innymi dzięki naprawdę wypasionej oprawie graficznej. W wersji DS-owej zostanie ona opracowana całkowicie od podstaw, tym razem w oldschoolowym, izometrycznym 2D.


Anno 1701

Warlords DS (Glyphic Entertainment / Strategy First, data premiery nieustalona) Zasłużona seria turowych strategii (ale z elementami RPG), korzeniami sięgająca 1990 roku. DeeSowa produkcja, sądząc po screenach, bazować będzie głównie na drugiej odsłonie serii, wydanej w roku 1993. Multiplayer: do 8 graczy w trybie "hot seat" (kilku graczy gra na zmianę przy jednej konsoli) oraz obsługa Nintendo Wi-Fi.

Disciples II: DS - (Glyphic Entertainment / Strategy First, data premiery nieustalona) Przedstawiciel mrocznej serii turowych strategii fantasy - konkurencyjnej wobec Heroes of Might & Magic. Multiplayer do 4 graczy (brak szczegółów).


Disciples II: DS

Jagged Alliance DS (Strategy First, data premiery nieustalona) - Kultowa (chociaż niszowa) seria taktycznych strategii, spadkobierca takich tytułów jak Laser Squad oraz UFO/ X-Com. Na pecetowe Jagged Alliance 3 fani czekają już trzeci rok, również wersja DSowa została zapowiedziana wiele miesięcy temu. 10 stycznia 2007 roku wydawca potwierdził, że tytuł ten wciąż znajduje się w produkcji.

The Settlers II (Blue Byte, Ubisoft, kwiecień 2007) - pierwsza część Osadników ukazała się w roku 1993 w wersji na komputer Amiga, a jej kontynuacja - uważana za najlepszą grę w serii - trzy lata później (już na PC/DOS). I właśnie z okazji dziesiątej rocznicy jej premiery ukazać się ma DS-owa konwersja. To znaczy - miała się ukazać - bo rocznica miała miejsce kilka miesięcy temu. Obecnie mówi się o wiosennym terminie premiery.


The Settlers II

Tak więc - jest z czego wybierać, a jeśli sprzedaż wymienionych gier będzie zadawalająca to myślę, że możemy liczyć na kolejne ciekawe zapowiedzi. Sid Meier w jednym z ostatnich wywiadów nie wykluczył przeniesienia swoich klasycznych produkcji na kieszonkową konsolkę Nintendo; z kolei Will Wright (autor m.in. wspomnianego Sim City) przymierza się do DS-owej wersji najnowszej tworzonej przez siebie produkcji - Spore (ale dopiero po ukończeniu prac nad wersją pecetową).