Firma Electronic Arts zapowiada coś, co może odebrać serii Tony Hawk's tytuł najlepszej gry o skateboardingu. A przynajmniej wnieść trochę świeżości do zatęchłego światka gier skateboarde'owych. To coś to Skate - nextgenowa (PS3, X360) produkcja, która zadebiutuje na rynku w przyszłym roku. I nie jest to pierwsze podejście EA do tego tematu - mieliśmy Skate or Die, wydany 19 lat temu na platformy ośmiobitowe oraz żenująco słaby Simpsons Skateboarding na PS2 sprzed 4 lat .
O Skate wiadomo niewiele. Zapowiadany jest jako najbardziej realistyczna gra deskorolkarska w historii - ale nie oznacza to wcale, że dostaniemy do rąk realistyczny symulator - po prostu gra ma oferować więcej realizmu niż konkurencyjna seria, która z realizmem przecież niewiele ma wspólnego. Skate nie ma powielać patentów znanych z Tony'ego, a wprowadzać własne, innowacyjne rozwiązania. Przykład pierwszy z brzegu - w Tony Hawk'u wykonywanie trików jest oparte na klepaniu w przyciski, w Skate opierać się ma na wykorzystaniu obu gałek analogowych.
"Najbardziej realistyczna", "innowacyjna", "najlepsza" - fajnie, ale jak to wszystko skonfrontować z faktem, że wydawcą gry jest firma Electronic Arts - raczej nie kojarzona z realizmem i innowacyjnością? Powiem szczerze - nie wiem, ale jestem dobrej myśli. Natomiast słówko wyjaśnienia co do "najlepsza". Krytykowanie EA jest w modzie, chociaż w ostatnich latach - za sprawą przejęcia młodych, zdolnych teamów developerskich - jest ku temu coraz mniej powodów. I tak, o ile np. osobiście nie jestem fanem gier spod szyldu EA Sports, uważam je za średnio udane i od kilku lat nie zawracam sobie nimi głowy, o tyle EA Sports z dopiskiem BIG to inna para kaloszy - "luzackie" tytuły, w większości naprawdę udane a momentami nawet rewelacyjne (SSX - szalony snowboard, NBA Street - koszykówka w wydaniu "3 na 3: czy Def Jam - "wolna amerykanka"). Skate, z tego co mi wiadomo, nie jest ani grą z serii EA Sports ani EA Sports BIG, a chciałem was jedynie przestrzec przed przedwczesnymi zachwytami oraz przed skazywaniem gry z góry na porażkę. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że Skate tworzony jest przez studio EA Black Box - odpowiedzialne za ostatnie odsłony Need For Speed.
Zapraszam do obejrzenia króciutkiego filmiku z urywkami gameplay'u. Jak dla mnie wygląda to fenomenalnie, chociaż materiał jest marnej jakości.